集団「Emication」別館

楽しく学び,楽しく活動する,笑顔の集団「Emication」。 ふるさとの自然,歴史,風俗などお伝えします。読書や豆知識の発信もしていきます。 活動する人,行動する人,その応援と支援をする集団「Emication」。

学校の安全確保・安全管理の日。「ママのスマホになりたい 」

百合0608。 今日は,「学校の安全確保・安全管理の日」です。  2001年に大阪で起きた悲しい事件を風化させないよう,翌年に大阪府教育委員会が制定しました。  子供が犠牲になる事件が起こるたびに,子供の「安全」を守る施策と対策が取られてきました。  今,新型コロナウイルス感染症から子供の「安全」を守る取り組みがされています。  子供達の安全を守らなければなりません。しかし,それとともに“失ったもの”があることを,「学校の安全確保・安全管理の日」に考えてみたいと思います。  =============== ☆2017年6月8日に『♪「ママのスマホになりたい」の歌』,2020年6月8日に『ママのスマホになりたい』の絵本を話題にしました。  2021年7月,関係の方々から相談があり,記事を修正しました。  ===============  この絵本は,シンガポールの小学生が書いた作文が元になっています。  ◇PRI SCH BOY: I WISH TO BECOME A SMARTPHONE SO MY PARENTS WILL LOVE ME MORE(Singapore news today)  休校が続くなかで,“似た会話”をした家庭はなかったでしょうか。
 夫と妻は,遅い夕食を終えました。  小学校の教師である妻は,子供達の宿題をチェックしはじめ,夫はスマートフォンで,お気に入りのゲームに興じていました。  すると,最後の一人の作文を読んでいるところで,妻は黙って涙を流し始めました。 夫;「どうしたんだい?」 妻;「昨日,子供達に宿題を出したの。『自分の願い』というテーマで。それでこの作文を読んでいたんだけど,泣かずにはいられなくて」  妻は,ある一人の少年の作文を読み始めました。
 ぼくの願いは,スマートフォンになることです。なぜなら,ぼくのパパとママはスマートフォンが大好きだから。  二人はスマートフォンばかりを気にして,ときどきぼくのことを忘れてしまいます。  パパが仕事で疲れて帰ってきたとき,スマートフォンのための時間はあるけど,僕のための時間はないみたい。  パパとママは大事な仕事をしてるときでも,電話が鳴るとすぐ電話を取るんだ。ぼくが泣いているときでさえ…そんな風にはしてくれないのに。  二人は,僕じゃなくてスマートフォント遊ぶんだ。誰かと電話をしているときは,僕がどんなに大事なことを伝えようとしても聞いてくれない。  だから僕はスマートフォンになりたいんだ。
 作文を聞いた後,夫は妻に尋ねた。 夫;「それを書いたのは,一体誰だ?」 妻;「私たちの息子が書いたのよ」
 子供は,お父さんお母さんが大好きです。  お父さんお母さんに“合わせる”ように考え,行動します。  スマートフォンになった子供には会いたくない。 【参考】  リンク先の記事が削除されています。多分,次のような記事でした。
A teacher after the dinner she started checking homework done by the students. Her husband is strolling around with a smart phone playing his favourite game ‘Candy Crush Saga’. When reading the last note, the wife starts crying with silent tears. Her husband saw this and asked, ‘Why are you crying dear? What happened?’ Wife: ‘Yesterday I gave homework to my 1st Standard students, to write something on topic -My Wish-. ’Husband: ‘OK, but why are you crying? ’Wife: ‘Today while checking the last note, it makes me crying. ’Husband curiously: ‘What’s written in the note that makes you crying? ’Wife: ‘Listen. My wish is to become a smart phone. My parents love smart phone very much. They care smart phone so much that sometimes they forget to care me.When my father comes from office tired, he has time for smart phone but not for me. When my parents are doing some important work and smart phone is ringing, within single ring they attend the phone, but not me even…even if I am crying. They play games on their smart phones not with me.When they are talking to someone on their smart phone, they never listen to me even if I am telling something important. So, my wish is to become a smart phone. After listening the note husband got emotional and asked the wife, ‘who wrote this?’. Wife: ‘Our son’. Gadgets are beneficial, but they are for our ease not to cease the love amongst family and loved ones. Children see and feel everything what happens with & around them. Things get imprinted on their mind with an everlasting effect. Let’s take due care, so that they do not grow with any false impressions.